Væk med plastik

Et af vores klodes helt store problemer er den enorme mængde plastik der flyder i verdenshavene. Jeg læste en artikel på nettet hvor mængden af plastik der ophober sig i havene svarer til at en skraldebil tømmer sit læs i havet hvert minut, det er jo helt forrykt! I 2050 vil der være mere plastik i havet end fisk. Det må ikke ske! I 2050 er om så kort tid at mine børn dårligt nok selv har fået børn, det er om så kort tid at vi ikke må udsætte handling. Der skal ske noget NU.
Hvad kan vi gøre i hjemmet?
Et nemt og meget nærliggende strå at gribe efter er indkøbsposerne. I Sverige bruger en voksen mellem 300-500 plastikposer om året, jeg tænker at Sverige er rimelig sammenlignelig med Danmark og at tallet nok ligger på nogenlunde det samme her. En enkel og nem beslutning er at stoppe med at bruge plastik indkøbsposer. De fleste supermarkeder sælger efterhånden stofposer ved kassen og ellers findes der et væld af skønne muleposer/totebags på nettet og i de små kunst og designbutikker rundt om i landet. 
Jeg har fundet nogen der gerne måtte komme med mig på indkøb. 
  To skønne net med de fineste tegninger på fra svenske Maja. Der findes en masse forskellige på hendes webshop og de måtte gerne komme hjem til mig alle sammen.

 Denne mulepose og indkøbsnettet fra Deko my dear er så fine og sommerlige, dem tror jeg nok jeg kommer til at klikke hjem.


Foto: Jorge Gamboa, set på Alternativets twitterprofil, meget sigende og meget skræmmende! 

Ud over den nemme og meget nærliggende plastikpose kan man udskifte sine gamle engangs rengøringskludde med hjemmestrikkede kludde. Vi har udskiftet alle vores og jeg må sige at de fine hjemmestrikkede (eller venindestrikkede) som bonus pynter en del mere end de skrigende pink og gule klude. 

Plastikposer til madpakken bliver selvfølgelig udskiftet med en god gammeldaws madkasse, der findes mange rigtig flotte også til voksne. For eksempel denne super fine madkasse i stål, den tror jeg skal klikkes hjem til mig inden jeg igen skal til at spise min madpakke i skoven hver dag. 

Drop engangsservice når familien skal på picnic. Det er super smart men på ingen måde godt for den natur vi tager på picnic i. Søstrene grene har noget rigtig fint bambus service som vil være perfekt til sommerens ture ud i det fri. 

I Frankrig har de ved lov forbudt plastikposer i butikkerne og engangs plastikservice. Jeg ville ønske at vi i Danmark ville lade os inspirere og copy paste Frankrig på det punkt!









Kommentarer

Populære indlæg