tirsdag den 21. februar 2017

På min station

Jeg elsker min station. Min lille bitte station hvor de fleste tog bare suser forbi uden at ænse hvor meget den lille station har at byde på.
For 2 år siden var der nogen som så et stort potentiale i det gamle billetsalg. De satte alt ind og har på kort tid men med hårdt arbejde skabt en af Sorøs mest eftertragtede perler ( mit synspunkt). Der er nok ingen tvivl om at det er den lille Cafe, Skotte & Stentoft jeg taler om. Jeg nyder at have så lækkert et sted tæt på, og jeg kan slet ikke vente til jeg igen kan bevæge mig rundt og helt sikkert for brug for optankning efter lange traveture i den smukke skov. Ud over det så er jeg vild med alle de tiltag som jeg får lov til at være med ind over sammen med Skotte & Stentoft.

Efter cafeen åbnede skete der noget på den gamle station. Der kom liv. Et liv som der blev lagt mærke til. Og sidste år åbnede Cumuli Design Lab i den anden ende. Hvad de laver til hverdag har jeg ikke den store indsigt i. På deres hjemmeside skriver de:

Vi inspirerer til at udnytte aktuelle trends og nye muligheder. Med afsæt i designtænkning
involverer vi mennesker og udvikler værktøjer og processer, der fremmer idéudvikling og innovation.
Æstetiske kompetencer som storytelling og iscenesættelse bringes i spil for at skabe genklang.

Teknologi, digitalisering og globalisering udvider hele tiden feltet af nye muligheder.
Designtænkning hjælper til at læse og afkode vigtige tendenser og skabe nye scenarier.

Jeres udgangspunkt kan handle om at gentænke serviceydelser, forbedre en virksomhedskultur,
styrke et brand, eller forny vision, strategi og forretningskoncept.


Det som har fanget min interesse er at de byder inden for. De inddrager os helt almindelige mennesker som har 5-10 minutter eller mere til overs mens vi venter på toget eller bussen. I sommer var jeg til en pop up workshop som handlede om at turde udnytte de resourcer som går rundt lige for næsen af os. Hvordan kan vi opbygge og styrke fællesskabet i en lille by som Sorø og hvordan finder vi ud af hvad vi hver især har at byde på.
Jeg er vild med det, jeg elsker at tænke ud af boxen og se muligheder og jeg er endnu mere vild med det når så kompetente personer giver mig redskaber til at se endnu længere!

Siden har Cumuli holdt flere spændende workshops som desværre har ligget på tidspunkter som ikke passede ind i min gravid-snart mor til 4-med pendlermand-hverdag, men jeg håber at jeg kan få plads til flere workshops i 2017.

I øjeblikket stiller Cumuli spørgsmål til pendlere og andre forbipasserende. Spørgsmål som ikke tager længere tid at svare på end man har til rådighed, samtidig med at det er spørgsmål som helt sikkert ligger sig ind og ruger i underbevidstheden efterfølgende. Spørgsmål som på sigt kan få betydning for et styrket fællesskabet i Sorø og på min station.



Billederne har jeg lånt fra Cumulis facebookside, en side jeg vil anbefale at følge også selvom man ikke lige svinger ind forbi Sorø station. Cumuli ligger rigtig mange spændende og relevante observationer, tanker og spørgsmål ud som kan bruges både i storbyen, i landsbyen, til hverdag og til fest.

2 kommentarer:

  1. Det er så fedt. Der ligger så mange tomme vidunderligt smukke togstationer rundt omkring i Danmark helt tomme og forladte. De fleste ligger jo endda ret centralt og bliver ikke brugt. Tænk hvis der var flere, der gjorde det samme. Tog forladte centrale bygninger i provinsen i brug og inviterede indenfor. Sikke et fantastisk initiativ. Du må gerne hilse dem og sige at jeg er fan selv om jeg aldrig har været der, men måske en daag man skulle på en lille oplevelses tur i DK :-)
    Knus Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig helt fantastisk at de gamle bygninger får lov til at få liv igen. Inden Sorø station blev indtaget var det som at komme til en død by når man trådte ind på den kolde mørke station. Nu føler man jeg velkommen og får lyst til at se mere.

      Sybes da det lyder som en god ide med en tur til Sorø. Kan jo kun anbefale at komme til Påskemarkedet 7.-8. april :)

      Slet