mandag den 16. januar 2017

Hans ønske er min lov

Jeg har på fornemmelsen at det er et syks bestemt og viljestærk herre der ligger i min mave og bager færdig. Han er meget tydelig i sine signaler og det er svært at overhøre hvad han vil have. Forleden dag var jeg ikke i tvivl om hvad jeg skulle have at spise. Rosmarinknækbrød med hjemmerørt flødeost. Det er ikke noget jeg har gjort mig i før, men jeg kunne på ingen måde leve uden. Så da ungerne var afleveret rundede jeg netto og drog hjem med flødeost, basilikum og rosmarin. Jeg fik bagt knækbrød og rørt osten op med hakket basilikum og ovntørrede tomater. Jeg kan godt forstå at det var det den lille mand cravede for manner det var godt.
Desværre beordre den lille mand mig også liggende det meste af tiden. I øjeblikket er jeg voldsomt plaget af plukveer, så det meste af min dag ligger jeg på sengen og tænker dybe tanker, læser blade og blogs eller sover. Det var ikke sådan jeg havde forestillet mig de sidste uger inden lillebrors ankomst, så håber på det snart går i sig selv så jeg kan komme af med noget af al den energi jeg har buldrende inde i mig.
Tomaterne laver vi i øjeblikket når der enten er tilbud på små tomater eller der er nogen i overskud f.eks. efter jul og nytår. Knækbrødene er nogen som især Erik er vild med at bage og der går vi efter variation over basis.
Sol-ovntørrede tomater:
Halve små tomater ligges på bagepladen, drysses med lidt god olie, salt, rosmarin, timian og hvad vi ellers lige har liggende. bages ved 100 C i ca 5 timer. Hvis ikke de spises med det samme i enten salat, i burger eller i en gryderet, kommer vi dem i et patentglas, overhælder dem med olie og gemmer dem til de skal bruges til eks. flødeost.

Knækbrød:
1 dl sesamfrø
1 dl hørfrø
1 dl solsikkekerner
1 dl græskarkærner
1 dl chiafrø
1 dl havregryn
3,5 dl mel, enten hvedemel, ølandshvede, fuldkornsmel eller en blanding af der hele.
2 dl vand
1-1,25 dl olie
2,5 tsk salt

Hvis i føler for det kan der tilsættes en masse krydderier efter smag. Vi bruger timian, basilikum, rosmarin, oregano og chiliflager.

Den klistrede dej deles i to og rulles ud mellem to stykker bagepapir. Inden de bages ridses knækbrødene enten med en lille kniv eller en pizzaskærer, så er de lige til at knække når de er bagt.
Knækbrødene bages ved 200 C i 15-18 min.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar