Sommer OREO

Til min fødselsdag i sidste uge bagte jeg de fantastiske OREO's jeg havde set opskriften til her. De er helt vildt gode og virkelig en anbefaling værd.

Min mor skrev så forleden dag om jeg havde en ide til en sommer småkage til kaffen, hun skal holdes fest i weekenden. Jeg surfede lidt rundt og blandede en masse sammen, ud fra alle disse opskrifter og en lidt skøre påfund har jeg sammensat den lækreste lime, citron, hyldeblomst, sommer OREO.
De er helt perfekte sprøde uden på med fløjlsblød smørcreme inden i. 
Hvis de holder så længe at de skal opbevares så gøres dette bedst i en lufttæt dåse i køleskabet.




Lime, citron småkager:
250 g blødt smør
250 g sukker
2 æg
275 g mel
1 tsk bagepulver
1 knsp salt
Skal fra 2 økologiske lime
Saft fra 1 lime
Skal fra 1 økologisk citron
200 g hakkede mandler

Smør og sukker piskes luftigt, æg tilsættes. Mel, bagepulver og salt røres i. Limeskal, limesaft, citronskal og hakkede mandler røres i dejen.

Kagerne sættes på bageplade med en theske. Kagerne trykkes en anelse flade med en våd finger.
Kagerne bager ca 15 min ved 170 C varmluft.

Smørcreme:
100 g blødt smør
400 g flormelis
Skal fra 1 økologisk lime
Skal fra 1 økologisk citron
1/2 dl koncentreret hyldeblomstssaft.

Smør, lime, citron og hyldeblomst piskes, flormelis tilsættes lidt ad gangen til cremen har den ønskede konsistens. Cremen skal virke en anelse tør for at få den rigtige OREO effekt. 

Når småkagerne er helt kolde ligges de sammen to og to med en god klat creme i midten. 


Velbekommen!


Kommentarer

  1. Uh de lyder forjættende lækre... Uhmm - jeg kan næsten smage sol og sommer.

    SvarSlet
    Svar
    1. De var fuldstændig fantastiske! Desværre var, for der er ikke flere og jeg kunne virkeligf godt bruge en eller to idag ;)

      Slet
  2. Er du da vimmer, de lyder jo vidunderlige! Mine tænder løber i vand nu - og jeg har endda lige guffet kage til aftenskaffen! ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er mega mega mega gode og ved at læse din kommentar så løber mine tænder også i vand nu :)

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg