Syltet ingefær, min nye ven

Igår holdt vi både juleafslutning i børnehaven og sagde farvel til vores søde og dygtige Amalie. Amalie havde bagt forskellige lækre småkager som blev indtaget med stor nydelse fra undertegnet! Jeg elsker småkager ved juletid, det er så hyggeligt med de små sprøde hapsere som alle bringer julestemning med sig på hver deres måde. Den ene af Amalies medbragte småkager var Chili, ingefær, lime småkager fra Karolines køkken. Jeg har selv kørt en portion igennem jule-bage-kage-fabrikken idag og mums de er gode med små overraskelser i iform af den syltede ingefær og den skarpe chili.
Så stod der et halvt glas syltet ingefær i køleskabet og fortalte mig at jeg ikke ville kunne nå at bruge resterne inden de blev for gamle. Men det skulle være løgn så biks baks min aften er gået med at lave hjemmelavet marcipan med syltet ingefær dyppet i chokolade og rullet i kakao. MUMS for en mundfuld! Hvis man ikke har lyst til at satse på den hjemmelavede marcipan er jeg ikke i tvivl om at helt alm købemarcipan fungerer lige så fint.



300 g smuttede mandler
Agavesirup
1/2 glas syltede ingefær
200 g chokolade
Kakao

De smuttede mandler blændes til helt fint mel, blandes med agavesirup og finthakket syltet ingefær til marcipanen har den ønskede konsistens.
Derefter trilles marcipanen til små kugler som dyppes i smeltet chokolade og trilles i den rå kakao.
Kuglerne sættes køligt og ligges derefter i en tætsluttende dåse.

Kommentarer

Populære indlæg