tirsdag den 1. september 2015

Mere fødselsdage med kaaaage

Når det nu er sådan at ens børn bliver født med 2 år og 6 dages mellemrum så er der fødselsdagsmaraton en gang om året. I fredags blev storemusen 9 år og på torsdag er det mellemstemusen der runder de 7 år. I år har der virkelig været fart på fødselsdagsfejringen da vi lovede begge piger at de måtte invitere hele deres klasse til fødselsdag. For 2 uger siden holdt vi Rød løber fødselsdag for hele 3. C og om 1,5 uge er 1. C inviteret til Minionsfest.
For at vi kunne ligge masser af energi i børnefødselsdagene besluttede vi os for at invitere familien til fællesfødselsdag. Så i søndags var hele familien samlet til brunch og hygge i Sorø. Vi havde sammensat en lækker buffet som blev toppet af to perfekte kager. Heldigvis havde jeg min god veninde til at hjælpe mig for jeg er ramt har børneforkølelse som vi kalder det i børnehaven.
Marengsbund:
100 g æggehvide
200 g sukker
100 g mandler
100 g hasselnødder
50 g usaltede pistacienødder
40 g knuste mariekiks

Æg og sukker piskes til mareng. Hakkede nødder og kiks vendes i marengsen. Bages i bagepapirbeklædt springform ved 180 C i 35-45 min afhængig af ovenen.

Stikkelsbærskum med marcipan.
Jeg havde kogt en kraftig stikkelsbær kompot med mindre sukker og vand end man normalt ville bruge så stikkelsbær og vanille trådte stærkt igennem. 
På dagen blandede jeg stikkelsbærkompot med flødeskom og revet marcipan. 

Kagen blev pyntet med mere revet marcipan og spiselige blomster.

Den smagte helt fantastisk. Nøddebunden og stikkelsbærerne var perfekte sammen!


Chokoladebunde 
225 g smeltet smør
337 g sukker
5 æg
3 tsk vanilie sukker
1 tsk bagepulver
135 g mel
8 spsk kakao

Bages i springform ved 175 C i ca 40 min eller til der ikke hænger dej fast på strikkepinden/gaflen.
Når kagen er afkølet skæres den igennem så der bliver 3 bunde.

Nutellaskum med chokolade.
Flødeskum blandes med 2 spsk nutella og 200 g hakket mørk shokolade. Kagen ligges sammen med skummet og pyntes med flormelis.

4 kommentarer:

  1. Åh nej nu blev jeg kagesulten igen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare om at komme igang! Kan også se på facebook at du har noget at fejre! Tillykke med valget :)

      Slet