torsdag den 30. april 2015

Vær glad

Igår var jeg inviteret med til et foredrag af Carsten Sommerskov sammen med mine nye kolleger. Foredraget hed "Glade børn og voksne", i mine øjne det mest essentielle i daginstitutionen, for er børn og voksne glade kan man ikke undgå udvikling, læringsglæde og dannelse. Carsten Sommerskov startede med at bruge en time på at belyse og understrege alle de ting vi som forældre, voksne, pædagoger, omsorgspersoner, partnere osv. gør forkert i vores stressede hverdags dialog. Undervejs lovede han flere gange at efter pausen ville alle svarene komme samt lette metoder til at ændre den onde spiral.
Jeg sad flere gange undervejs og fik røde øre eller krummede tær når han kom med eksempler på hvordan kl 7.40 eller 17.30 afmagten kan lyde, når tingene skal klappe, ungerne ikke samarbejder og mor bliver stresset. Han sagde flere gange, hvad er det i skal nå? Og en ting er sikkert, det går ikke hurtigere af at man står og råber. Carsten Sommerskov pointerede også at vi alle er skabt med fejl, ingen er perfekte så lad være med at stræbe efter det, gå efter at gøre dit bedste og være god nok.

Efter pausen kom han med flere nemme brugbare løsninger på at bryde den onde spiral og ideer til hvordan vi som forældre, pædagoger osv. kan styrke vores børne selvværd og selvtillid så de ikke udvikler negative selvbilleder.
Jeg var helt opslugt af hans talestrøm og kunne sagtens ha hørt meget mere. Undervejs lovede jeg mig selv flere gange at jeg skal blive bedre til at trække vejret og sige pyt. Og så skal jeg huske at fortælle mine børn hvor fantastiske de er og styrke alt det de er gode til, og pyt med det de ikke mestre, måske kommer det hvis de tror på dem selv, måske ikke og pyt med det! Mine unger er fantastiske, jeg elsker dem over alt på denne jord og fra idag af skal de mærke det og vide det og på ingen måde være i tvivl om det!
Det sjove er at her til morgen kørte alt som det skulle, ingen sur mor, ingen trætte børn, vi nåede at hygge, tegne og lave afskedsgave til en veninde som skal rejse væk i 2 mdr. Det er utroligt hvad der kan ske når man retter opmærksomheden mod det og tager en beslutning som man har sig selv med i!
De kan godt smile men blev bedt om at sige æææææg.

Her sidder han tit og bare nyder. Sødeste lille mand!

Min store smukke mus på stranden da vi i vinter var på Cuba.

Min tænksomme nr to som ser verden med de mest fantastiske briller. 

2 kommentarer:

  1. Kæft et skønt fælles påskefoto - og kloge ord, al det 'der det-skal-gøres-akkurat-sådan/til-den-tid/med-det-resultat eller "SÅ!" er det ikke godt nok'-idé foregår som regel kun i eget hoved, andre har sleeeet ikke de forventninger til en/ens indsats/hjem/familie/børn. Det glemmer man bare nemt, men man skaber kun sin egen sandhed :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Så klogt sagt! Vi skal ikke leve op til hvad vi tror andre forventer, kun hvad vi selv ønsker!

      Slet