torsdag den 27. november 2014

Børnenes jul

Jeg har altid været den største julegris. Jeg elsker alt med traditioner, jeg elsker julestemningen, at de fleste mennesker ser ud som om de smiler lidt ekstra. Jeg elsker at trods julestress har de fleste tid til at holde døre, sige god jul eller hjælpe med at nå det på øverste hylde i supermarkedet. Jeg har altid elsket julen!
Men, inden jeg fik børn var det lidt som om jeg ramte en mur af juletræthed, jeg blev træt af overforbrug, jeg blev træt af julesange og jeg blev virkelig træt af det jeg på daværende tidspunkt tolkede som de falske julesmil. Jeg var sikker på at inde bag ved smilet sad en fortvivlet stresset julemor som ikke kunne nå det hele og ikke kunne gøre familien tilfreds. Måske hun endda købte julesmåkagerne færdigbagte!
Så blev jeg selv mor og juleglæden vendte tilbage. Jeg kunne igen se julen med barnlige øjne og se magien i julesmilene. Måske er julemor lidt stresset bag smilet, men smiler man tilbage til julemor så kan hun klare lidt mere og rækker man hende det hun ikke kan nå på hylderne bliver dagen bare så meget bedre og julemor kan gå hjem og jule med ægte juleglæde sammen med ungerne.
Et af de hyggeligste juleminder fra min barndom er min mor der pynter de små grantræer med selvklæbende hjerter. Det er et lille minder men det fylder meget og gør mig glad. Igår havde vi indkøbt små grantræer og pakket kassen med klisterprikker frem. Tøserne fik lov til at gå klisterprikamok på de små graner og inden længe havde de tryllet de fineste juletræer frem med julekugler i alle regnbuens farver. 
Det var en virkelig hyggelig aktivitet som de fleste børn kan være med til og hygge sig med. Små børn skal måske have hjælp til at sætte prikkerne oven på hinanden men de kan selv sætte nr 1 prik på. 
Klisterprikker kan bl.a. købes hos Søstrene Grene eller via den hjemmesiden jeg har skrevet om her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar