fredag den 3. oktober 2014

Efterår = Græskarsuppe

Igår var en rigtig efterårs-hygge-dag. Jeg var alene hjemme med ungerne så menuen stod på græskarsuppe. Nem, lækker og passede lige til ruskevejret. Det er en suppe jeg lærte at lave for efterhånden mange år siden (2003) da jeg arbejdede som privat dagplejer for Københavns kommune. Ungerne elsker den og mor er glad. Suppen kan tilføres et hav af tilbehør alt efter humør og tid. Igår spiste vi den med bacon tern og rugbrødscroutoner. Andre gange har jeg tørret og ristet græskarkernerne, drysset med friske krydderier eller ristet chorizo. Hvis suppen serveres for voksne har jeg af og til brugt chili som krydderi, det giver et rigtig godt spark til immunforsvaret.


1 Hokaido
1 løg
2 fed hvidløg
1 L vand
boullion
1 pakke flødeost naturel
Krydderurter.


Hokaidoen skylles, flækkes og renses. Den skæres i stykker med skræl (den bliver helt blød når den koges) Løget hakkes og svitses sammen med hvidløget. Hokaido tilsættes og svitses med. Vand og boullion tilsætters og det hele koger i 20 min. Suppen blændes og flødeosten tilsættes.

Lillebror kan ikke tåle laktose så han fik suppen uden flødeost, den var rigtig god også. 

2 kommentarer:

  1. Mums det ser lækkert ud er også helt vild med hokkaido.
    Kan du have en dejlig weekend camilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er knald god og nem! God weekend til dig også!

      Slet