Istanbul, køb køb køb

Da vi tog afsted i fredags havde vi 16 kg med, da vi rejste hjem mandag havde vi 70 kg. Istanbul er fyldt med fristelser, lækkerier både de spiselige og øjenguf. I de forskellige bazarer var der en blanding af turisthelvede, diamantbutikker, lokale indkøbsbutikker og butikker der angiveligt solgte antik. Der var selvfølgelig også kelim tæpper, kelim puder, kelim tasker og kelim sko. Vi faldt især for butikkerne med lækre Hamam (tyrkisk bad) håndklæder, viskestykker og badekåber. Flere af butikkerne med Kelim var også utrolig lækre men man kunne nærmest ikke få lov til at kigge uden også at skulle købe.
Fra havnen, Eminönü, gik vi op mod den Store Bazar.
Langs den første vej vi gik på var der bryllupsinvitationsbutikker, papir og tegnesager. Det er fantastisk når alle butikkerne ligger emneopdelt.  Det kan både virke top motiverende og overvældende, eller det kan virke for voldsomt så man helt mister lysten til at købe. Heldigvis var vi mest til det overvældende og motiverende og købte en masse lækre sager med hjem.
Inde i den Store Bazar var jeg især vild med butikkerne med tyrkiske håndklæder og olivensæber. Vi købte både bomuld og bomuld/silke håndklæder med hjem i de lækreste pastelfarver.
Fra den Store Bazar og tilbage mod Eminönü og Spice bazar ligger der en masse endgros, tøj, undertøj, stof, knappe, bånd, indpakning og dimse butikker. Lørdag hvor resten af Istanbul også var på gaden var den rute slet ikke til at overskue men mandag var der mere ro på og vi kunne rigtig ose og købe i ro og mag. Her var jeg især vild med butikkerne med bånd og knapper. En kasse perlemorsknapper 15 TL (tyrkiske lire) 10 m silkebånd 2 TL. Hvorfor havde vi ikke en hel lastbil med??!!
Over på den asiatiske side hvor vi boede, Kadiköy, fandt vi den bedste kebab, 9 TL for en kyllingekebab og drikke. Det var også her vi fandt de billigste håndklæder og sæber, i hvert tilfælde halv pris af hvad vi kunne prutte os til i bazaren. Den ene aften tog vi til et storcenter som ligger i gåafstand til Kadiköy havnen. Der var selvfølgelig en masse kendte vestlige butikker, men der var endnu flere tyrkiske tøjbutikker og kæder. Der var rigtig meget lækkert til rigtig gode priser, så er der tid vil jeg da klart anbefale en tur der hen.
Mandag fandt vi også en butik FYLDT med slebne krystaller og perler fra gulv til loft. Her kan man nemt spare hvis man evner at sætte perlerne på snor, butikken ligger helt tæt ved den Store Bazar, jeg kan bare ikke huske hvilken udgang vi tog for at komme dertil.
Den bedste aftensmad fik vi søndag aften hvor vi spiste på "rigtig" restaurant. Her fik vi forskellige små retter og en tallerken med grillkød som vi rullede ind i fladbrød. Det var rigtig hyggelig namsemad. Hvis man finder starbucks i Kadiköy og går langs den vej der kører parallelt med "strandvejen" ligger der en masse af de rigtig restauranter, den vi spiste på lå for enden af denne vej.
GULE papirsposer, de havde et væld af farver og jeg kunne ha købt mig fattig hvis jeg havde pengene og pladsen til det!

Lækre håndklæder og tæpper!

Knapper knapper knapper

Denne butik havde bånd, knapper og sytilbehør i flere etager. Billedet under er et mini udsnit af den ene væg.