mandag den 29. september 2014

Efterårskage

Igår inviterede vi mormor og morfar på søndagskage og gåtur i Kongelunden. Vejret var fantastisk vi kørte i vores nye bil til kongelunden mens kagen stod hjemme på bordet og ventede på at syv kaffetørstige og kagesultne mennesker kom hjem igen.
Kagen er en sikker klassikker som jeg hele tiden udvikler på. Denne gang blev kagen fyldt med kanelvendte æblestykker og drysset med kanelsukker og hakkede mandler.
Jeg har skrevet opskriften flere gange her på bloggen men den kan i den grad klare en gentagelse!
Opskrift:
220 g smør
250 g sukker
3 æg
150 g mel
1 tsk bagepulver
En håndfuld mandler, enten hele i kagen eller hakkede på toppen
frugt (her æblebåde vendt i kanelsukker)
Kanelsukker som drys på toppen. 

Bages ved 190 C i ca 1 time, overdækket til sidst for ikke at blive sort!

Serveres med creme fraiche, flødeskum eller vanilieis hvis bølgerne går højt.

Denne er drysset med lidt "sne" flormelis på toppen mest til pynt. Kagen serverede jeg på en af de store planeter som kan købes lige her.

Har du brug for især kage inspiration kan du se under etiketterne kage og opskrifter her ligger jeg alle kageopskrifter der har været på bloggen de sidste 3 år.

6 kommentarer:

  1. Uhm, hvor ser den bare fantastisk lækker ud!
    Jeg tror opskriften minder meget om en af mine gamle yndlingsopskrifter, som er gået helt i glemmebogen her hjemme. Den vil jeg finde frem igen. Hvis jeg kan. Ellers prøver jeg din version. Ja, det gør jeg nok under alle omstændigheder ;-).
    Æblerne er begyndt at lægge sig på græsplænen, så det er om at bruge dem der er klar nu, før resten skal mostes :-).

    SvarSlet
    Svar
    1. Mmmm den er bare så lækker og heldigvis er der rester til idag :) Ja vores have er også fyldt med æbler og det er så trist hvis de går til spilde, så må man påtage sig de ekstra kalorier det giver med al den kage der skal spises :)

      Slet
  2. Det lyder bare hyggeligt. Din kage ligner en jeg bager I efteråret (men alle sådan nogle kager ligner jo lidt hinanden ikke?). Jeg kan imidlertid se på opskriften at det ikke er helt den samme du bager så måske jeg skulle prøve din en dag.

    Planeten er fin -- også som kagefad.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er absolut en anbefalelsesværdig kage, den bliver så lækker svampet og holder fugten i mange dage ( hvis man altså kan lade være med at spise den hele på en gang) Jeg synes også planeten fungere rigtig godt som kagefad. :)

      Slet
  3. Den ser super lækker ud, tak for opskriften! Dine boller er også vildt gode, dem prøvede vi søndag morgen :-)
    Og så fandt jeg lige ud af hvor og hvad Kongelunden er :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Dejligt at bollerne blev gode! Det er en opskrift som næsten ikke kan fejle! De ville helt sikkert være gode sammen med suppen!

      Slet