Når grenene hænger tungt

Træerne i vores have har tunge grene, frugten er ved at være plukkeklar, og det er om at komme igang inden eftersommerstormene klarer ærterne. Vi har både, æbler, pærer og blommer. Blommerne er dog forlængst fortæret, men de andre er modne og klar til saft, henkogning og KAGE.
Min mormor lavede den bedste frugtkage. Når jeg spiser et stykke idag får jeg flashback til mormors køkken med brændekomfur, madamblå og hygge i slagbænken. Kagen blev hentet i mormors viktualierum hvor den stod blandt frugtgrød og syltetøj.
Kagen blev spist af fine tallerkner med smukke kagegafler. Det var magisk (selvom jeg pillede valnødderne ud da jeg var barn). Som voksen spiser jeg det hele og nyder hver en bid.
Opskriften er oprindeligt med blommer og valnødder. Jeg har tidligere lavet den med blommer og mandler og forleden lavede jeg den med kanelrullede æbler og valnødder. Kagedejen er så lækker svampet og luftig på samme tid, og det er bare et spørgsmål om fantasi i forhold til hvad der kan puttes i.

Opskriften er som følgende:
220 g smør
250 g sukker
3 æg
150 g mel
1 tsk bagepulver
10 valnødder
frugt

Bages ved 190 C i ca 1 time, overdækket til sidst for ikke at blive sort!

Smør smeltes, sukker og æg piskes sammen, smør tilsættes. Mel og bagepulver blandes og røres i massen. Dejen hældes op i en smurt springform, frugt og nødder ligges dekorativt i dejen.
Kagen bages. Serveres med cremefraiche eller flødeskum.

Jeg har desværre ingen billeder af kagen, den har det med at forsvinde inden kameraet kommer frem, men jeg tænker at i godt kan forestille jer hvor lækker den er. Ellers se med her hvor jeg også anbefaler den.

Igår havde jeg besøg af Nola. Vi er i fuld gang med vores engle produktion som vi håber snart kan komme til salg. De sidste detaljer skal lige på plads inden vi siger go. Vi fik taget en masse fine billeder og havde en fest med at style, fotografere og finde på. Ved i lige hvor svært det er at tage billeder af noget gennemsigtigt, noget som nærmest ikke er der. 

Kommentarer

  1. De er så smukke Jeres engle. Venter i spænding på at de kommer til salg. De vil passe perfekt sammen med alt mit vinter farve koordineret julepynt.
    MVH Rikke

    SvarSlet
  2. Det er sjovt som dufte og smag med det samme kan fremkalde detaljerede minder. Lyder som en dejlig mormor :-)
    Som sagt er jeres engle noget af det fineste og jeg synes det er så godt tænkt, at man kan finde præcis de vinger, der passer ind hjemme hos sig. Fint som de ændrer stil alt efter hvilken farve vingerne har.
    Er helt vild med det nederste billede til højre, glæder mig til jul, haha!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg