Fødselsdagsdug

Jeg elsker traditioner, og jeg elsker selv at finde på traditioner. I mit barndomshjem havde vi den smukkeste broderede dækkeserviet som min mor havde med fra sit barndomshjem. Den lå under fødselsdagsbarnets tallerken som så var omkranset af årstidens blomster. Så smukt og særligt at få lov til at sidde der ved den smukke plads.
Da jeg selv skulle til at fejre mine børn var det derfor vigtigt at fødseldagsbordet fik noget helt særligt og tilbagevendende. Jeg besluttede mig for at sy en fødselsdagsdug til hver af ungerne. Storemusens blev færdig med det samme og har været brugt lige siden på hendes fødselsdag. Mellemstemusens blev færdig sidste år og jeg glæder mig til at pynte hendes bord når hun fylder 6 på onsdag. Lillebrors dug er ikke lavet endnu men jeg har lavet en aftale med min mor om at den er klar til hans fødselsdag.
Oprindeligt var det tænkt at der skulle et nyt motiv på hvert år, det er der ikke kommet, men måske der kommer lidt med tiden.
Pigerne er glade for hver deres fødselsdagsdug og man er ikke i tvivl om at den har en særlig betydning, lige som jeg havde håbet.
Jeg har købt alm lagelærred fra Stof og Stil, af ren dovenskab og fordi det bliver så pænt har jeg betalt dem for at ligge dugen op. Så har jeg selv applikeret navnet på dugen i forskelligt farvet stof.
Navnet kan man lave lige som man har lyst, hvis ikke man mestre symaskinen kan man også male navnet på med stoffarve, der findes så mange fine motiver efterhånden, eller man kan sammen med barnet skære en ny kartoffel hvert år som så bliver trykt på.
Sidste år viste jeg Mellemstemusens dug frem her.





Kommentarer

  1. Kan godt huske da du viste sidste dug frem - så hyggelig og personlig en tradition ;o).

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en hyggelig tradition og jeg glæder mig til at lave lillebrors også :)

      Slet
  2. Super god tradition. Den vil jeg da sætte i gang, når jeg forhåbentlig engang får børnebørn - traditionen skal næsten startes, fra børnene er små. Ærgerligt jeg ikke har tænkt på det til mine egne børn.
    Tak for tippet og tillykke med hende i næste uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have! Jeg har også tænkt mig at føre den med videre til jeg om ca 20 år bliver mormor. Synes det er drøn hyggeligt.

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg