Rabarber trifli

Til min fødselsdagsmiddag i fredags serverde jeg rabarber trifli i stedet for kage. Jeg bagte selv mandelmakroner og kogte kremen som min mor ville ha gjort. Desværre har vores have præsteret de mest sølle rabarber jeg nogen sinde har set så jeg måtte ud og købe, men det kunne man ikke smage.
Makroner:
3 æggehvider
150 g hjemmelavet mandelmel
250 g flormelis
1/4 stang vanille
2 tsk citronsaft

Æggehviderne piskes stive. Sukker, citron og vanille tilsættes. Massen piskes til den er sej. Det er længe! Tilsidst vendes mandelmelet i og makronerne sættes på bageplade med to skeer. Lad dem hvile i 30 min inden de bages ved 150 C i ca 15 min.

Kreme:
1 æg
2 spsk sukker
1/2 stang vanillie
2,5 tsk mel
2,5 dl mælk

Det hele koges op under omrøring og køles ned inden servering.

Rabarber:
700 g rabarber
1 dl vand
200 g sukker
1 stang vanillie

Rabarberne skæres i 5 cm lange stykker og koges møre under svag varme. Køles ned inden servering.

Det hele anrettes enten i en stor skål og i lag, eller som jeg valgte på små assietter med kreme i bunden så makroner, rabarber, flødeskum og en pyntemakron. 
Det smagte SÅ godt hvis jeg selv skal sige det!

Kommentarer

  1. Uhm, det ser så dejligt ud. Tak for opskrift :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak! Jeg savler stadig ved tanken om den! Den blev helt perfekt!

      Slet
  2. Uhm lækkert når det hele er hjemmegjort:-)

    Stort tillykke atter engang og håber du nød din fødselsdag fuldt ud.

    Jeg vil lokke min veninde med bloggen "En verden af kunst" til at lave noget rabarber guf:-)
    Hun fik lavet denne ret i pinsen: http://mariahoffbeck.blogspot.dk/2014/06/gourmet-stegt-kalvemedaljon-med-bacon.html
    Den smagte delikat og her ville din dessert have passet sig perfekt.

    Nyd dagene.
    Hilsner fra Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Umm mums det lyder godt! Ja det er bare om at udnytte rabarber tiden! Inden vi ser os om er det midsommer og så skal de jo have lov at stå. God dag til dig også!

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg