tirsdag den 27. maj 2014

Turen går til Berlin

Om en måned vinker ældstemusen og jeg farvel til farmand og søskende/børn, hopper på flyet og smutter til Berlin. Vi skal være afsted i 4 dage og stornyde byen, mor-dattertid, sommeren, lækker mad, museer, snakke, grine og fjolle. Jeg glæder mig helt vanvittigt meget. Jeg er vild med byen, men har kun været der med min mand, så nu skal den ses fra en anden vinkel. Knap så meget romantik og Cafe-hygge-slentre-ture og mere aktion-oplevelse-læringsture.
Det er første gang jeg skal afsted alene med en af ungerne. Det er første gang ældstemusen skal væk fra Norden. Vi glæder os gør vi, og vi snakker meget om det.
Vi skal helt sikkert i Zoo, vi skal op i Tv tårnet og vi skal på Katjes museum. Så skal vi spise Kurry Wurst, spise kage på Kastanie Alle, og gynge i Mauerpark. Hvis nogen af jer har erfaringer med at besøge Berlin sammen med børn på 7-8 år må i meget gerne kommer gode råd, ideer og anbefalinger.
Her kigger jeg efter inspiration, og her, her og her.
Berlin guide

3 kommentarer:

  1. Jeg vil sige Naturhistorisk museum og zoo i det gamle øst. Den synes vi var bedst, mest hyggelig. Man skal dog forberede sig på at der er i en skov og man skal gå mellem dyrene, de ligger ikke klods op af hinanden.
    Vi havde børnene med derned for nogle år siden ca 7 år. Da va den mindste på din datters alder og han synes det var fint med zoo. Det han ellers kunne lide var at vi købte is, slik og chokolade og så fjernsyn sammen og grinede af hvor sjovt det tyske lød......altså ikke så meget hvad vi lavede, men mere bare det vi var sammen og hyggede os ;-)
    Inde på Naturhistorisk museum, var der da vi var der, sådan en ring af billeder du kunne gå ind i og så var det som at stå oppe i fjernsynstårnet og kikke ud. Meget sjovt og smart for os, som ikke gider stå i kø for at komme op i tårnet. Nu er det vel blevet lidt et princip at vi ikke vil derop, fordi folk siger: Jamen har I ikke været deroppe, I har da været der så mange gange ;-)
    Ellers nyd jeres nærområde (forhåbentlig ikke helt centrum) gå tur i parkerne og leg på legepladserne.
    Vi bor for det meste i en lejlighed i Fridrickshain og elsker at spise i Simon Dach Strasse, som ligge tæt på vores lejlighed. Jeg har vist et link om det indiske mad vi elsker at spise der.
    Når I står på Frankfurter Tor, som er centrum i Friedrikshain, så gå en tur af Karl Max alle mod tårnet. Der er en rigtig fin tur, hvor de Østtyskerne kørte paradekørsel, når de skulle vise sig. Derfor er gaden med de flotteste gamle kransekagebygninger, med skrift langs vejen, så man kan læse noget om bygningerne (Husk at tage en til to is med på turen. Der er ca 3 km, fra Tor til Tårn.
    På Frankfurter Tor ligger også Europas største genbrugsbutik. HUMANIA. Den er i 5 etager. Det meste er tøj og sko, men i toppen finder du vattæpper til ca 50,-dk. Det er der jeg har købt de fleste af vores. På en af de mellemste etager er der en slikautomat, der kan du fodre datteren (det gjorde jeg med William ;-).
    Ta en sejltur fra (i nærheden af Tårnet, ved floden, hvor DDR museet også ligger). Det er en guitet tur, men også hyggeligt hvis man ikke gider høre på guiden i højtaleren. Vi tager altid sådan en lille hyggetur og er spændt på om vi får Bjarne med på båden denne gang, altså om han må.
    I kan også tage ud og se den olympiske stadion. Den var godt nok imponerende og flot. (Hitler fik den bygget). Den ligger lidt ude, men har en station lige ved indgangen.
    Charlottenburg slot, har en hyggelig have, selve slottet er nok også sjovt at se for en 8 årig. Vi har ikke selv set det indefra, for ofte bliver jeg nærig, når vi skal betale indgange og så synes jeg ofte man oplever sjovere ting, når man selv går på opdagelse sammen.
    Det var lige det jeg kunne komme på, spørg endelig hvis jeg kan hjælpe med andet.
    Vi rejser selv derned om ca 3 uger, skiv til mig, hvis der er noget jeg bare MÅ opleve, som I oplevede ikk ;-)
    Rigtig god tur
    Kh Camille.

    SvarSlet
    Svar
    1. Wauw 1000 tak Camille! Fantastisk at du har taget dig tid til at komme med så udførligt et råd! Jeg har printet dit svar og lagt det i vores "turen går til Berlin" mappe. Jeg håber at i selv får en fantastisk tur, og glæder mig til at kigge med på bloggen! God sommer i det Norske!
      Camilla

      Slet
  2. Jeg har lige være i Berlin, hvor vi bl.a. var i teater: http://www.palast-berlin.eu/da/shows/, og så Show Me, jeg havde ikke min søn med (8 år), men jeg tror han ville syntes det var fantastisk med musikkern, scene showet og atmosfæren :)

    SvarSlet