lørdag den 1. marts 2014

Boller op og boller ned

I mandags smagte jeg de lækreste mest syndige fastelavnsboller hjemme hosVibeke. Jeg har haft søde drømme om dem hele ugen. Idag var så en oplagt dag at prøve opskriften af. Jeg advarer på forhånd, der skal 400 g smør i dejen, den er helt fantastisk at arbejde med og der bliver MANGE boller ud af en portion, så der er rigeligt både til at opnå en lille kagekvalme og til fryseren. Jeg havde ikke troet at sidste års fastelavnsboller ville bliver ovegået, men jeg må tilstå at disse giver dem kamp til stregen.
Jeg valgte at lavce min mors kagecreme da det er en jeg kender og ved at jeg kan lide. 
Til den store portion dej lavede jeg creme af:
2 æg
4 spsk sukker
5 tsk mel eller maizena
5 dl mælk
1/2 stang vanilie

Blandes, koges op under omrøring og køles ned. 

Vibeke har lært mig at ud over creme skal der selvfølgelig også en lille klat marcipan og lidt hakket chokolade i bollen. Det geniale ved marcipanen er at den sørger for at bollen ikke sprækker. Så hvis I laver en lille marcipanplade som ligges på dejen inden cremen kommes på er I et skridt nærmere himlen. Guuuuuf for en mundfuld!!! 
De ejner sig fantastisk til at fryse ned, og så lige nappe ud af fryseren og lune inden servering. 



4 kommentarer:

  1. God fastelavn:-)

    Godt fif med marcipanen!
    Vil da prøve det af næste år til fastelavn.

    Hilsner fra Ole
    http://www.mariahoffbeck.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og i lige måde! Fastelavnsboller kan da spises hele året :) Disse er en så lækre og oplagte til fryseren så der altid er "nybagte" fastelavnsboller at byde på.

      Slet
  2. Haps, de ser godt nok også gode ud. Der er mange opskrifter at vælge i mellem, ville ønske at jeg kunne prøve dem alle... :) men det tillader min vægt hvis ikke ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha, ja tror også jeg kunne trille hvis jeg skulle prøve alle dem jeg faldt for. Jeg havde skrevet 5 ned som jeg ville bage til lillebrors fødselsdag, men desværre blev vi syge, så det må vente til næste år :)

      Slet