Med et lille drys grønt

Jeg elsker pistacie nødder. Jeg er vild med farven, smagen og formen, jeg er vild med de salte som man skal arbejde for at få ud af skallen og jeg er vild med de usalte som kan bruges i bagværk og anden madlavning. Vores yndlingsjulesmåkager har en masse pistacienødder i og de er nærmest smukke med deres grønne nister. Om kort tid skal vi igen til at bage fastelavnsboller og jeg kan love jer at jeg skal bage disse igen, verdens bedste fastelavnsboller. I mellemtiden har jeg bagt et læs boller, penslet med æg og dyppet i hakkede pistacienødder. Guf siger jeg bare. De ser fine ud og de smager SKØNT!

25 g gær
5 dl lunken vand
1 spsk salt
1 spsk sukker
2 spsk olie
3 dl havregryn
mel til den er lækker, det kan være alle slags mel.

Hæve i 30 min, efterhæve i 30 min. Pensles med æg, drysses med hakkede pistacienødder og bages ved 225C i ca 15 min. Bingo, så er der serveret.

Dejen kan med fordel laves dagen før og hæve koldt, så skal der bruges 10 g gær og koldt vand istedet.


Kommentarer

  1. Årh, elsker pistacienødder - også i brød! Send gerne en smagsprøve forbi Aalborg!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne være smart med lynpost til Aalborg! For de skal jo være helt friskbagte :)

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg