Éclairs fra dengang mor var barn

Da jeg var lille boede vi en periode i Paris. Hovedsageligt husker jeg det som en rigtig god periode. Selvfølgelig var der noget savn og noget sprog og kultur tilpasning, men det var også en stor oplevelse som for altid vil sidde i min krop. Og Paris vil altid have en meget stor plads i mit hjerte!
Et rigtig skønt minde er lørdagsindkøbene på markedet og i Champignon hvor vi sluttede af med at købe skønne chokolade og mocca éclairs med hjem til eftermiddagskaffen. Det er et must når jeg er tilbage i Paris, jeg tager ikke hjem uden en lækker snasket chokolade éclairs!

Minimusen har en skøn bagedille for tiden og er med på den værste. Igår bladrede hun i forskelige kogebøger og forelskede sig i vandbakkelser og éclairs. Da vi havde planlagt besøg af mormor og morfar om aftenen var det oplagt at lære den lille mus om kunsten at bage en god vandbakkelse.
Så vi gik igang med opbagt dej og chokoladecreme. Må jeg lige tilføje et stort MUMS!! De var vildt gode og det var helt sikkert ikke sidste gang den unge dame fik lov til at bage dem.

Vandbakkelse:
100 g smør
0,5 dl vand
2 dl mælk
140 g hvedemel
4 æg
1 tsk sukker
1 knps salt
Smør, mælk og vand varmes op i en tykbundet gryde. Mel, sukker og salt tilsættes og der røres grundigt. Gryden tages af varmen og æggene tilsættes under kraftig omrøring. Dejen enten sprøjtes på bagepapiret eller sættes i toppe med to skeer. Bages i 15-20 min ved 200 C. De skal være lysebrune.

Creme:
5 dl mælk
1/2 stang vanilie
6 æggeblommer
140 g sukker
40 g Maizena
150 g mørk chokolade
Mølk, vanilie, sukker, æggeblommer og maizena piskes sammen og varmes op til kogepunktet under konstant omrøring. Når cremen er tyknet tages den af varmen og hældes over den hakkede chokolade mens den røres rundt.

Vandbakkelser og creme køles af inden vandbakkelserne flækkes og fyldes med rigeligt creme. Pyntes med glasur og krymmel, glimmer, hindbær, hakkede nødder, hakket chokolade, you name it.
Der kan evenuelt tilsættes lidt stærk kaffe til cremen for at lave en lækker voksenudgave som pyntes med mokkaglasur og hakkede valnødder. Haps haps haps!

Minimusens flotte lækre snaskede mini éclairs 



Kommentarer

  1. Uh de ser lækre ud, og med de gode minder. Så bliver det jo da ikke bedre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det bliver faktisk ikke meget bedre! Det var en skøn bid :)

      Slet
  2. Paris, det lyder spændende! Der er ikke noget som mad og dufte, der kan bringe minder frem. Tak for opskriften, den må snarest afprøves.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhh ha pas på den er virkelig farlig den opskrift. Jeg drømmer om cremen :)

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg