December tanker

Igår startede jeg, meget upassende, mit give away indlæg med et surt opstød over at december bliver fyldt af andres behov for julehygge og resulterer i at mine unger bliver kuldrede og får knald i låget. Undskyld for det, det pressede på!
Men hvorfor er det at alle mener de skal have en andel i at give den ekstra gas med julehyggen. Fritidshjemmet bidrager med 3 planlagte dage, skolen med 2 og børnehaven med 2. Godt at lillebror ikke også går i vuggestue for så havde vi da nærmest ikke flere fridage vi selv kunne bestemme over. Ud over de 7 planlagte forældre dage bliver det normale skema mere og mere lagt på hylden som vi nærmer os den store dag. Jeg glæder mig også til jul, og jeg kan godt sætte mig ind i at det er hyggeligt at gøre noget særligt. MEN alt med måde og det gør ingen mere glade og i mere julehumør når det hele skal toppe hele tiden.
Vi forældre har jo ikke en chance for at bidrage med vores egen julehygge for hjemme skal næsten være et helle efterhånden, stedet hvor intet laves om og hvor ungerne kan trække vejret. Kunne man ikke beslutte at koordinere julehyggen så det måske kun var fritten der inviterede forældrene, det er trods alt i hverdagen så weekenderne er fri, modsat hvad vores skole har valgt (skole om lørdagen!). Kunne man ikke nøjes med en gang julehygge og så lade ungerne gå luciaoptog for deres venner uden at vi endnu engang skal pille flere dage ud af kalenderen. Var det ikke en ide kun at lave gaver til den nærmeste familie, mor, far og søskende? Storemusen kommer hjem med 30 gaver hun har produceret de sidste 2 måneder!!! Jeg kan godt forstå at der er lang tid til jul når den starter i november i institutionerne.
OG det er ikke fordi jeg ikke har forståelse for institutionernes dagligdag og ønske om julehygge, jeg er selv pædagog og har arbejdet i vuggestue i flere år. Jeg har altid gjort en dyd ud af at julehygge uden at sætte min hverdag over styr og uden at ignorere ungernes rutiner. Det kan sagtens lade sig gøre med julesange i løbet af dagen og julelys på stuen. Vi kan også sagtens klippe en julemand, bare det ikke er hver dag.
Hvad er det så jeg gerne vil lave med mine unger?
Jeg vil rigitg gerne bage med dem, men de har begge bagt på frit og i børnehave så de har ikke tålmodighed til også at trykke dej ud med mig. Jeg vil gerne sidde stille og lave pynt, men deres tålmodighed holder i 10 minutter for de har foldet hjerter hele dagen. Jeg vil gerne pakke gaver ind, men 30!!!! dimser der er produceret fordi der ikke var andet at lave. Der sætter jeg grænsen.

For 27 år siden gik jeg selv i halvdags Steiner børnehave. Min mor var hjemmegående med min lillebror, (ren idyl, i know). Vi julede da i børnehaven, vi lavede en lille gave, vi havde besøg af nisser (i børnehaven) og vi lavede krybbespil. Men dagens rutiner forblev og det tror jeg er enormt vigtigt for børnene. Ellers er de trætte af jul når vi endelig når den dag vi har ventet på i 2 måneder.

Jeg plejer at være den vildeste julegris, men i år vil jeg sige at der ikke er meget overskud når jeg er færdig med at holde alle andres jul. En ting er sikkert. Næste år skal der skæres fra ude og ligges til hjemme. Jeg vil være med til at give børnene deres juleminder! Deres minder skal ikke være noget jeg læser om på forældreintra.
Hvis du læste med så langt så tak, og jeg håber ikke jeg har ødelagt dit julehumør.
Hvad gør I for at bevare julefreden i jeres hjem?

Jeg vil tilføje at jeg selvfølgelig godt ved at alt juleri og juletamtam laves i bedste mening, men jeg er bange for at vi nogen gange glemmer dem vi juler for. Jeg er i hvert tilfælde overbevist om at julestress ikke er godt for nogen, hverken voksne eller børn!

Kommentarer

  1. Jeg læste det hele ;-) og jeg giver dig så meget ret! Jeg har bare ikke tænkt over det før nu, måske er det fordi jeg kun har børn i vuggestuen og der er det kun et arrangement fredag eftermiddag (perfekt!) men de har også bagt m.m.
    Og der er vikelig langt til jul for en 2,5 årig der kommer hjem i slutningen af november og spørger hvornår det er juledag! Og hvornår julemanden kommer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er nemlig død lang tid til jul for nogen hvor om 5 timer og 50 år er ca lige langt! Det er godt at have det med de næste år, lave en lister over hvad i vil prioritere og hvad i vil skære fra. Familien er i hvert tilfælde det vigtigste og jeg har i den grad følt at vores er blevet sat til side i år med alt det andre har forventet vi deltog i.

      Slet
  2. Jeg læste også det hele og jeg synes det er fint at komme ud med det via bloggen for verden er jo ikke kun lyserød blog-boble ;-) Vores dreng har også gået i Steiner børnehave og der synes jeg vi har oplevet at det var børnenes univers som var i centrum, også omkring årstidsfesterne - det har været dejligt.
    Jeg tænker at det lyder som om der er virkelig mange arrangementet og at du sikkert ikke er den eneste som halser rundt for at nå det hele. Mon ikke det er muligt at tage op med skolen på et forældre møde el.lign - i det nye år, når I er landet igen :-) Der er uden tvivl andre forældre som har det som dig. Og skolen gør det uden tvivl i god mening, måske har de bare lige glemt at se det fra forældre til 2-3 børn perspektivet. :-)
    Håber at I kommer godt igennem ugen og får en fredfyldt og hyggelig jul :-)
    Mange hilsner,
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhh så heldig din dreng er! Her 27 år senere er det stadig de minder jeg har fra min børnehave jeg holder fast i når jeg skal indføre traditioner i min familie! Vi holder stadig de fleste årstidsfester :) Og jeg er slet ikke i tvivl om at alle de juletiltag der er i institutionerne er af bedste mening, men jeg er bange for at de glemmer børnene i deres iver efter at jule :)

      Slet
  3. Jeg læste det hele, og hvor jeg forstår dig. Heldigvis er vi ikke i samme situation, da vi har børnecenter, hvor vi bor. Det vil sige børnehave, SFO og skole under samme tag - ca 140 børn i alt fælles om alt.
    Vi har kun været til julekoncert - alt andet har kun været for børnene og kun på deres præmisser.
    Så jeg forstår godt, at du synes, at det er for mange arrangementer - mon ikke du finder flere forældre med samme mening som dig. Det håber jeg - så det bliver til færre arrangementer næste år.
    Under alle omstændigheder ønskes I en god familiejul:-)

    SvarSlet
  4. Skøn kobberpåfugl som meget gerne må bo hos mig. Har i øvrigt netop læst dit indlæg efter dette, og er 100 % enig med dig.
    Med ønsket om en dejlig jul.
    rikkeoesteroe@hotmail.com

    SvarSlet
  5. Enig, enig, enig.... Godt nok er jeg ikke selv "ramt" - da jeg kun har en på 1 år (som altid sover formiddagslur mens der laves juleaktiviteter i vuggestuen;) Vi har kun været til to arrangementer i år, et i vuggestuen og et med min mands arbejde. Men jeg kan høre på venner og kollegaer at mange har det på samme måde som dig. I vores familie kommer vi til at prioritere dødhårdt når der forhåbentlig kommer flere søskende til og de bliver ældre - særligt fordi jeg har skiftende arbejdstider og arbejder hver 2. weekend - så jeg VIL selv bestemme hvornår og hvor meget og med hvem vi julehygger:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dette år har også været en øjenåbner for os. Næste år er det os selv der sidder ved roret og bestemmer hvor juebåden skal sejle hen :)

      Slet
  6. Nej tak, er 2 ord der er gode at huske i juletiden og til hverdag, man behøver ikke at gå til alt hvad der er for så er der gode chancer for at blive skør inden d.3 dec:O)
    Og tror mig, dine unger tager ikke skade med en julebagedag med dig og ikke fritten eller børnehaven.
    En stille og glædelig jul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret og det er helt sikkert to ord der vil blive brugt flittigt næste år! :) Glædelig jul til dig!

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg