Op på lakridserne

Min mand bliver 40!! Det skal fejres og temaet er æble. Jeg har dog valgt at slå en lille bue uden om æblestien og gå efter lakridserne idag. Jeg har bagt lakridssmåkager med mandler og hvid chokolade og lavet lakridssaltmandler efter opskrift fra byHornung (håber hun snart ligger opskrift på bloggen) Hold nu op en duft der er her hjemme af lakrids, brændte mandler og hygge! Opskriften på småkagerne er frit efter denne opskrift af Markus Grigos, men da jeg har valgt at tilføje lidt ingredienser får i den også her i min udgave.

500 gram hvedemel
1 tsk. bagepulver
60 gram lakridspulver vær opmærksom på at det IKKE skal være lakridsrodspulver men ægte lakrids.
375 gram koldt saltet smør
500 gram fint rørsukker
ca. 2 æg
150 g hakkede mandler
200 g hakket hvid chokolade
Det hele blandes, der rulles 4-5 stænger som ligges på køl. Evt i fryseren. Der bliver ca 200 kager ud af denne portion. Er stængerne lagt i fryseren så tag en ud af gangen og bag dem ved lejlighed. 
Kagerne skæres i 1 cm tykke skiver og bages i 9 min v 180 C. De afkøles på en bagerist og gemmes i en kagedåse. 


Kommentarer

  1. Uhm det både lyder og ser godt ud! Mange tak for opskriften :-) og en fantastisk ide at dejen kan ligge i fryseren og vente...
    Hov, jeg troede at det var igår han havde fødselsdag....men hjertelig tillykke når det er ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi, skønt med tillykke en masse gange :) De er helt suverene de småkager, anderledes uden at være mærkelige! Virkelig skønne, og de fik ben at gå på igår!

      Slet
  2. Uh, der kommer jo duftbølger ind gennem mine vinduer - næsten! Stort tillykke med manden :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lige før der burde, jeg kan lugte lakridsen nede på vejen! Tak for tillykke!

      Slet
  3. Tillykke med ham :-)
    Disse må på julesmåkage-bage-listen i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også fluks kommet på vores julekage-liste. I den oprindelige opskrift er der tranebær, tænker at det kunne gøre dem endnu mere julede med tranebær (og mandler OG hvid chokolade)

      Slet
  4. De ser godt nok lækre ud - tak for opskriften, de må prøves ved lejlighed...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg giver dem min varmeste anbefaling. Guf de var gode!

      Slet
  5. Tillykke med manden :D Lyder lækkert med lakridstemaet.

    -Anne

    SvarSlet
  6. Sidder og savler ned i tastaturet, ikke kønt, haha. Stort tillykke med manden din :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg