Julebag med julesmag

Vi kan lige så godt se det i øjnene. Julen er lige om hjørnet og det er snart tid til at bage kager og kreere konfekt. Jeg har to klassikere som er indbegrebet af jul her hos os. I år tænker jeg dog at vi skal prøve at tilføje en enkelt eller to nye julekager. Defor er ugens dameblade røget med i kurven så jeg havde mulighed for at blive inspireret. Hvad det ender med kan jeg dog ikke sige lige nu. Skal dog nok holde jer opdateret på de opskrifter jeg vælger at afprøve.
En ting er dog sikkert, vi skal bage min tantes brunekager og min kusines italienske med rosmarin og appelsin. De sidste er de bedste småkager der findes og jeg kan kun sige sææææt igang!



Opskrift på brunekager:
500 g mel
250 g smør
250 g sukker
1 dl sirup
100 g smuttede hele mandler
2 tsk potaske, opløst i lidt kogende vand
1-2 tsk stødt kanel
1/2-1 tsk stødt nellike
1/2-1 tsk stødt kardemomme
1/2-1 tsk ingefær
Hakket syltet appelsin
Hakket syltet sukat (det plejer jeg at undlade da min mand ikke er til sukater)


Smør, sukker og sirup smeltes i en gryde, blandingen skal næsten nå kogepunktet. Det hele tages af varmen. Opløst potaske og krydderier blandes i. Tilsidst blandes, mandler, appelsin, (sukat) og mel. Når dejen er så kold at man kan røre ved den, deles den i 4 og der trilles 4 stænger. De stilles på køl et par timer.
Når de er helt kolde tages de ud af køleskabet en ad gangen og skæres i tynde skiver og ligges på bagepladen.
De bages øverst i ovnen ved 175 C i ca 7 min.


Kommentarer

  1. Nammenam, tak for opskrift :-) Jeg har lige bladret det bageblad, der hører til Alt for dåserne igennem, og der var altså også et par opskrifter, der skal afprøves. Jeg kan ellers ikke li' småkager, haha :-)
    God julebagning Camilla.

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Jeg er heller ikke den vilde småkagetype, cookie, men ikke småkage, men til jul så SKAL man altså bare hav en lille småkage eller to ;)

      Slet
  2. Skal i gang med den store nyfortolkning af en julemiddag på lørdag, og en af desserterne er med glöggsorbet, kanelis og vanillekranse, som er en af mine yndlingssmåkager!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg