Kagebord

Jeg havde lovet at afsløre opskrifterne på de fantastik lækre kager jeg serverede til min tøsefødselsdag i søndags.
Nøddemarengskage med hvidchokolade-mokkacreme med friske hindbær og Medaljer med hvidchokoladecreme og bagte rabarber.

Opskriften på nøddemarengsen fik jeg et tip om fra Charlotte som man kan følge på facebook.
Bunden bliver meget lig bunden til Christianshavnerkagen fra Lagkagehuset. Sprød på ydersiden og lækker svampet, fugtig, namset i midten.

Ved medaljerne valgte jeg at tilsætte vanillesukker og revet citronskal til mørdejen for at give lidt syre til den søde chokolade creme.

Nøddemarengs med hvidchokolade-mokkacreme

Marengsbund:
100 g æggehvide
200 g sukker
100 g mandler
100 g hasselnødder
50 g usaltede pistacienødder
40 g knuste mariekiks

Æg og sukker piskes til mareng. Hakkede nødder og kiks vendes i marengsen. Bages i bagepapirbeklædt springform ved 180 C i 35-45 min afhængig af ovenen. 

Creme: 
1/4 L piskefløde
100 g hvid chokolade
1 espresso

Piskefløde og chokolade varmes over vandbad til chokoladen er smeltet. Blandes med kaffen. Sættes i kæleskab til næste dag. Piskes op og smøres på kagebunden.
Kagen pyntes med friske hindbær.

Medaljer med hvid chokolade creme og bagte rabarber

Mørdej:
200 g hvedemel
50 g flormelis
100 g smør
skallen fra 1 citron
vanille fra 1/2 stang vanille

Dejen samles, rulles ud og stikkes ud med et glas. Bages ved 200 C i ca 10 min.

Creme:
1/4 L piskefløde
100 g hvid chokolade

Fløde og chokolade varmes over vandbad til chokoladen er smeletet. Køles af i køleskab natten over. Piskes til en lækker creme.

Bagte rabarber:
4 stængler rabarber skæres i 4 cm lange stykker, ligges i et ildfast fad, drysses med 50 g sukker og 2 spsk vanillesukker. 
Bages ved 200 C til de er møre. Køles ned, kan evt laves dagen før. 
Medaljerne samles med en bund, creme, lidt bagt rabarber, top og pyntes med glasur rørt op med saften fra de bagte rabarber og pyntes med en bagt rabarber.



Kommentarer

  1. Kan bare sige- begge kager smagte fantastisk :-)
    Jeg vil helt klart prøve, at lave kagerne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt med mundskænk på 2. sal :)

      Slet
  2. Nøøøj hvor ser det godt ud! De kager kunne jeg godt sætte tænderne i :-) Heldige veninder, at du er så dygtig til at bage kager.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Tror også mine veninder var godt tilfreds! De gik i hvert tilfælde til den :)

      Slet
  3. Det kan godt være, at der er oversvømmelse i centraleuropa, men det er intet imod hvad der er i min sofa ligenu, hvor jeg bogstavelig talt storsavler, haha.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha, der ikke andet for end at få gang i potter og pander i weekenden!

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg