I gamle dage

Mine forældre har solgt deres hus, mit barndomshjem. Så nu skal der rydes op i alle minderne. Jeg har fået min gamle rodekasse hjem. En kasse hvor alt det som jeg ikke lige havde plads til andre steder kunne lande og så blive taget op 25 år efter. I kassen lå mine gamle hønseringe, og lidt forskelligt nips. Jeg ved ikke hvor det skal stå, men ved heller ikke om jeg bare kan smide det ud. Hvilket er sjovt for jeg har ikke kigget på det, eller skænket det en tanke i 15 år!
Jeg har også fået min mappe fra ungdomsskolen hjem, med flere af de billeder jeg tog og fremkaldte i mørkekammeret nede i kælderen. Det var tider, jeg elskede at finde det perfekte negativ frem, belyse, bade i fremkalder- og fixervæske og så ramme det helt rigtige billede i 10. forsøg. Den glæde er jo faktisk forsvundet med digitalkameraet. Den gang kiggede jeg dybt gennem forstørrelsesglas for at se skarpheden. Nu er mine billeder heldige hvis de overhovedet bliver fremkaldt. Det er egentlig lidt trist at det er fortid, dengang man kiggede på sine papirsbilleder med lup.
Og samtidig kan jeg egntlig godt lide at jeg nu har mulighed for at tage billeder af ALT uden at overveje hvor mange film jeg har med, om billedet er det rigtige, og er blevet skarpt nok, for der skal nok være et pletskud blandt de 25 billeder jeg tog i træk af det første smil.
Kan i alle sammen have en skøn sommer fredag. Jeg tror jeg vil tage en indre lup med idag, og ligge lidt mere mærke til de billeder jeg oplever.

Kommentarer

  1. Det er virkelig en tur ned ad memory lane, når gamle sager kigges igennem.

    Min far har også fornyligt ryddet op på loftet og jeg kiggede lige tingene igennem. Der var mit gamle legetøj, bøger, Lego mm. og minderne susede i mit hoved.

    Jeg fandt desuden et indrammet billede af min mor på sin bryllupsdag i et hjørne. mine forældre er skilt, så det har stået gemt væk i mange år. Helt specielt ved billedet er at jeg
    ligger i min mors mave - et minde fra en svunden tid.
    Go dag til dig ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er sjovt at tage på mindetur. Det er utroligt hvor lidt der skal til før lugte, lyde og stemninger bliver genskabt i hukommelsen :) Heldigvis beholder mine forældre alt det gode gamle legetøj så ungerne har noget at lege med når de er på besøg :) God dag til dig også!

      Slet
  2. Smid forguds skyld ikke noget ud sådan lige her og nu. Ting tager tid, helt bogstaveligt, og ting giver tid til at erindre.

    Det med at vi i "gamle dage" så på papir billeder er jo godt nok ren nærvær og intensitet. Men jeg synes også det er dejligt bare at skyde løs med digitalen, men hold nu op hvor sidder det dybt i mig at jeg da ikke bare kan knipse 100 styk hver gang motivet er enestående.......sikke noget pjat......

    Min frygt er at der kommer billedløse generationer hvis vi ikke på den ene eller anden måde sikre at de bliver gemt så man kan genopdage dejlige stunder.

    God fornøjelse ud af de glemte timers oplevelsers smukke stier.

    KH bedstemorkaren

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Der bliver ikke smidt noget ud lige med det samme. Mine unger har forelsket sig i det hele og har fint udstillet det i vores nye raritetsmontre :)

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg