Svært hellig

Jeg er en af de der mennesker der holder voldsomt meget af traditioner. Jeg holder både af de gamle, som er overleveret fra generation til generation, og jeg holder af dem jeg har med hjemme fra og så holder jeg rigtig meget af dem min egen lille familie efterhånden har skabt i de 7 år den har eksisteret. Der er dog en traditionsrig tid på året hvor jeg bare ikke rigtig kan få det til at fungere. Påsken. Jeg synes det er en lidt underlig uge. Noget med en masse mad, en masse æg, pynt og chokolade. På mange måder en gentagelse af julen men så alligevel slet ikke. Det er meget svært at forklare når ungerne vil høre hvorfor vi holder fri og finder æg i haven. 
Forklaringen, noget med en mand som blev født juleaften, blev slået ihjel i fredags og vågende fra de døde idag, og den med haren og æggene er noget med en frugtbarhedsgudinde som ikke helt ville slippe sine traditioner så der blev indgået et kompromis om at slå sig sammen med ham den langhårede der ikke ville dø. Jeg er selv forvirret og måske er det derfor jeg ikke selv er kommet frem til noget som kan blive en påsketradition hos os.
Hvad har i af traditioner? Måske jeg kan blive inspireret! Jeg håber!


Kommentarer

  1. Påske tradition = sommerhus tur (forklaring, så se mit nyeste indlæg!)

    Hilsen
    // CUPCAKE-STYLISTEN //

    SvarSlet
  2. Jeg synes påsken er så fin, fordi den slet ikke er så plastret til i materalistiske forventninger og hurlumhej som julen. Jeg er vild med æggene, med at det spirrer, fornyelse, håb, genopstandelse. Det hele. Også harerne. Også selvom jeg slet ikke har styr på historien. Men jeg har lyst til at finde ud af, hvordan det hænger sammen. Og hvordan det kan hænge sammen for mig.

    Dejlig påske til dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er netop lige sådan jeg har det Tina. Jeg vil finde ud af hvad påsken er for mig, og det er der jeg er helt på bar bund for hvad er det lige vi har blandet sammen. Men måske man skulle fejre at det spirer, kommer igen, fornyer sig, håb om lys, varme og liv, det var ikke helt dumme ord du kom med der!
      Dejlig påske tilbage til dig ;)

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg